مطالب

لوازم آرایش گیاهی

تاریخچه محصولات گیاهی:حتما برایتان جالب است که بدانید بشر از 3000 سال قبل از میلاد مسیح، از رنگ‌های موجود در طبیعت برای جذب حیواناتی که قصد شکار آن را داشت استفاده می‎کرد. با رنگ کردن پوست و صورت خود، چهره‌اش را به شکل عجیبی درمی آورد تا دشمنان را فراری دهد و پس از آن از این رنگ‌ها در جهت زیباتر نشان دادن ظاهر خودش نیز استفاده کرد. بشر یاد گرفت که می‌تواند از گیاهان برای زیبا به نظر رسیدن و مراقبت از پوست و مویش استفاده کند و با رنگ‌های موجود در گیاهان رنگ و لعابی به چهره خودش دهد.

در هر منطقه بر طبق شرایط آب و هوایی، نوع پوست و مو، موقعیت جغرافیایی و نوع سبک زندگی گیاهان مختلفی به منظور رفع مشکلات و تقویت پوست، مو و زیبایی مردم منطقه مورد استفاده قرار گرفتند و به تدریج این موضوع به یکی از صنایع مهم دنیا تبدیل شد و در جای جای دنیا تولید کننده‌ها به تولید محصولات گیاهی پوست و لوازم آرایش گیاهی پرداختند و به تمام دنیا صادر کردند.

 

مزایای استفاده از محصولات گیاهی:

استفاده از محصولات آرایشی گیاهی در دنیای امروز به یکی از رایج‌ترین ترندهای مد و زیبایی دنیا تبدیل شده و محبوبیت زیادی پیدا کرده است. امروزه بیشتر خانم‌ها ترجیح می‌دهند تا از محصولات مراقبت از پوست ارگانیک و طبیعی به جای محصولات شیمیایی استفاده کنند و برای موهایشان شامپوهایی با عصاره طبیعی گیاهان را تهیه کنند تا از خاصیت‌های بی‌نظیر این گیاهان نیز بهره‌مند شوند.
از طرف دیگر نیز استفاده از لوازم آرایش گیاهی در میان خانم‌ها محبوبیت زیاد پیدا کرده و از طرفی این محصولات بخاطر عوارض کمتری که این محصولات برای افراد دارند، باعث شده تا طرفداران این موادر طبیعی در دنیا روز به روز بیشتر شوند.
در ادامه می‎توانید با مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از محصولات آرایش بهداشتی گیاهی بیشتر آشنا شوید؛

1. طبیعی بودن محصولات:

ارگانیک و طبیعی بودن در دنیای امروز یکی از مهم‌ترین مساله‌هاست و همانطور که از نام این لوازم آرایش گیاهی و محصولات گیاهی پوست مشخص است مواد تشکیل دهنده آنها نیز طبیعی هستند و برای بدن انسان ضرری ندارند. استفاده از عصاره بسیاری از گیاهان با خواص دارویی و مغذی باعث شده تا این محصولات به عنوان انتخاب اول بسیاری از خانم ها و حتی آقایانی که به مراقبت از پوست و موی خود اهمیت می‌دهند، قرار بگیرد. ویتامین‌ها و مواد طبیعی تشکیل دهنده این محصولات باعث حفظ سلامت و زیبا و درخشان شدن پوست و موی شما می‌شوند و از طرفی هم همانند محصولات شیمیایی در دراز مدت ضرری برای بدن شما ندارند.

2. بدون عوارض بودن:

در مقایسه با سایر محصولات زیبایی شیمیایی، محصولات گیاهی پوست و مو، کاملا گیاهی و بدون عوارض جانبی هستند. این لوازم آرایش گیاهی از نظر آلرژی به طور کامل تست می‌شوند و توسط تخصصان پوست و مو مورد ارزیابی قرا می‌گیرند و در هر مکان و هر زمانی مورد استفاده هستند و اگر به دلیل طبیعی بودن عامل ایجاد حساسیت نیز شوند، بر روی محصول ذکر می‌شود و معمولا اثرات جانبی خاصی به همراه ندارند.

محصولات شیمیایی برخلاف محصولات مراقبت از پوست ارگانیک، باعث ایجاد حساسیت و خارش پوستی می‌شوند و از طرفی وجود مواد شیمیایی به خودی خود اثرات جانبی را هم در دراز مدت بر روی بدن به جا می‌گذارد که شاید جبران این مشکلات نیز چندان ساده نباشد.

از طرف دیگر باید بدانید که وجود مواد نگهدارنده در لوازم آرایشی بهداشتی شیمیایی باعث می‌شود تا واکنش‌هایی در بدن اتفاق بیفتد و در دراز مدت نیز عامل بروز بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان را در بدن ایجاد کند. اما در مقابل استفاده از لوازم آرایش گیاهی و محصولات گیاهی پوست با داشتن آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های طبیعی حتی می‌توانند فواید عمده‌ای هم برای پست شما داشته باشند.

همچنین مواد موجود در محصولات شیمیایی برخلاف لوازم آرایش گیاهی و محصولات گیاهی پوست و مو، موجب تحریک پوست و ایجاد جوش و لک می‌شوند. این مواد منافذ پوست شما را مسدود می‌کنند و باعث خشکی شدید و چرب شدن بیش از حد پوست می‌شوند اما در مورد لوازم آرایش گیاهی اصلا لازم نیست که نگران این موضوع باشید. زیرا مواد تشکیل دهنده گیاهی بر روی پوست شما هیچ عوارضی ایجاد نمی‌کند و ضرری به پوستتان نمی‌زند.

3. سازگار با همه انواع پوست:

لوازم آرایش گیاهی و محصولات گیاهی پوست معمولا برای همه انواع پوست بی ضرر و مناسب هستند. لوازم آرایش گیاهی معمولا تناژ رنگی مناسبی دارند و برای همه نوع پوستی با هر ظاهری مناسب هستند؛ رنگ‌های موجود در آنها طبیعی هستند و به همین دلیل هم برای پوست شما با هر مشخصه‌ای خطری ندارند.

4. داشتن تنوع زیاد:

تولید لوازم آرایش گیاهی و محصولات مراقبت از پوست ارگانیک، روز به روز در حال افزایش است و طیف گسترده‌ای از انواع محصولات امروزه در دسترس علاقه‌مندان به این نوع کالاها قرار گرفته است که همگی با مواد و عصاره‌های طبیعی گیاهان ساخته شده‌اند و خیلی از آنها به تمام نقاط دنیا نیز صادر می‌شوند. صنعتی که امروزه در ایران نیز رو به رشد و ترقی است و هر روز شاهد تولید محصولات گیاهی فوق‌العاده‌‌ای هستیم که بدون عوارض و برای انواع پوست تولید می‌شوند.

5. مقرون به صرفه بودن:

یکی از جذاب‌ترین موضوعاتی که در زمینه لوازم آرایش گیاهی و محصولات گیاهی پوست و مو وجود دارد، این است که این محصولات با اینکه از مواد طبیعی و با خا‌صیت‌های بیشتری در بازار ارائه می‌شوند، نه تنها گران‌تر از محصولات شیمیایی نیستند، بلکه در خیلی از مواقع قیمت پایین‌تر و مقرون به صرفه‌تری هم دارند. جالب است که بدانید که بر طبق اظهارات سازمان بهداشت جهانی، امروزه بیشتر از 80 درصد از مردم به دنبال استفاده از محصولات گیاهی و طبیعی هستند زیرا اثرات جانبی و از طرف دیگر هزینه‎های درمان بیماری‌هایی که از مواد شیمیایی در بدن ایجاد می‌شود، آنقدر زیاد است که دنیا به سمت و سوی استفاده از مواد طبیعی سوق پیدا کرده است.
به علاوه سازمان بهداشت جهانی به مردم دنیا توصیه می‌کند تا از محصولات مراقبت از پوست ارگانیک و همچنین لوازم آرایش گیاهی استفاده کنند و به همین دلیل توصیه می‌شود تا این محصولات با قیمت کمتری نیز در اختیار مردم قرار بگیرند تا رغبت عمومی به استفاده از این محصولات هر روز بیشتر و بیشتر شود.

6. عدم تست بر روی حیوانات:

بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی به خاطر اطمینان از بی‌ضرر بودن برای انسان، بر روی حیوانات تست می‌شوند. اما مواد طبیعی و گیاهی نیازی به تست بر روی حیوانات ندارند و فرمول طبیعی آنها باعث شده تا در آزمایشگاه‌ها و تنها به وسیله تجهیزات و امکانات موجود در آن به راحتی قابل ارزیابی باشند.

7. بی‌ضرر بودن برای محیط زیست

 

شاید در مورد لوازم آرایشی بهداشتی کمتر به این موضوع فکر کرده باشید اما مواد تشکیل دهنده محصولات گیاهی پوست و لوازم آرایش گیاهی هیچ تاثیر منفی نیز بر محیط زیست برجا نمی‌گذارند، در حالی که مواد شیمیایی در محصولات زیبایی و مراقبتی می‌تواند اثرات مخربی بر زمین و آب و هوا ایجاد کند و از مراحل ساختش موجب ایجاد آلودگی در محیط می‌شود.

8. داشتن بویی ملایم‌تر

شاید تا بحال از عطر یک ماده آرایشی بهداشتی شیمیایی لذت می‌بردید و یا اصلا اهمیتی به آن نمی‌دادید، ولی بهتر است بدانید که این عطر دلپذیر در واقع به دلیل از بین بردن بوی بد مواد شیمیایی موجود در این محصول شیمیایی است. عطر مصنوعی که خودش به تنهایی یک ماده شیمیایی مضر برای پوست و موی شما محسوب می‌شود و ممکن است حتی عامل آلرژی و حساسیت‌های پوستی نیز بشود.
اما در مقابل لوازم آرایش گیاهی و محصولات مراقبت از پوست ارگانیک، دارای عطری ملایم با عصارهای دوست داشتنی از گیاهان هستند و هیچ ضرر و حساسیتی برای پوست و موی شما ایجاد نمی‌کنند.

چه گیاهانی بیشتر در مواد آرایشی بهداشتی استفاده می‌شوند؟

گیاهان دارویی زیادی هستند که به منظور بهبود شرایط پوست و مو و ویتامین‌ها و خاصیت‌هایی که دارند در صنایع تولید لوازم آرایش گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از مهم‌ترین این گیاهان که به وفور از آنها نیز در حوزه تولید محصولات مراقبت از پوست ارگانیک استفاده می‌شود در ادامه ذکر شده است.

روغن نارگیل:

روغنی با خاصیت‌های زیاد برای پوست و مو که عصاره ان از دانه و یا میوه درخت نارگیل گرفته می‌شود و در دمای حدود 24 تا 25 درجه به راحتی آب می‌شود. این روغن برای نرم‌کردن و رطوبت رسانی به پوست مو بسیار فوق‌العاده عمل می‌کند.

روغن آفتابگردان:

روغنی غیر فرار برگرفته از دانه‌های آفتابگردان که دارای خاصیت‌هایی نظیر برای رفع قرمزی پوست است. این روغن معمولا قیمتی بسیار مناسب دارد و در طول سال‌های متعدد و در نسل‌های مختلف در جهت تولید مححصولات مخصوص پوست صورت و بدن مورد استفاده قرار گرفته و اثرات آن به اثبات رسیده است.

روغن جوجوبا:

روغنی برای محافظت و نرم کردن پوست و مو که مواد موجود در آن اثرات ضد پیری دارد و موجب تاخیر ایجاد چین و چروک بر روی پوست نیز می‌شود و برای پوست و موی خشک به عنوان یکی از بهترین محصولات گیاهی موجود محسوب می‎شود و آنها را به PH طبیعی خودش باز می‌گرداند.

روغن زیتون:

یک روغن فوق‌العاده و پر فایده که از دانه‌های زیتون استخراج شده و به عنوان ترکیبی اساسی در بسیاری از محصولات گیاهی پوست و مو و همچنین لوازم آرایش گیاهی و لوسیون‌ها به منظور نرم کنندگی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عصاره آلوئه ورا:

گیاهی متعلق به خانواده لیلیائو که زادگاه آن در شمال آفریقاست و امروزه در خیلی از نقاط دنیا همچون ایران به وفور یافت می‌شود. این گیاه به عنوان یکی از رایج‌ترین گیاهان مفید برای پوست و مو در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست ارگانیک و همچنین لوازم آرایش گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ژل موجود در برگ‌های این گیاه خاصیتی التیام بخش و تمیز کننده دارد و ویتامین‌هایی نظیر ویتامین A، B، C و E به همراه آنتی اکسیدان و اسید فولیک و ویتامین B12 در آن وجود دارد و خاصیت‌های زیادی برای پوست و مو دارند.

به علاوه در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست ارگانیک نیز از گیاهانی نظیر هویج، گینگو، برگ درخت نیم استفاده می‌شود. در مورد محصولات مراقبت از پوست ارگانیک و محافظت ار آسیب به پوست نیز از گیاهانی همانند برگ چای سبز، گل همیشه بهار، زردچوبه، شیکاکای استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *